Qalamqu Wooden Exotic Stick (Tongkat)

Helloo.. Assalamualaikum Readers!! 😊😊

Apa khabarr.. Semoga kita semua dibawah lindungan Allah S.W.T

Harini kita nak share sikit tentang lagi satu produk under brand Qalamqu. Produk tersebut adalah Tongkat. Sebelum kita tunjukkan collection tongkat yang ada di KWM Craft, kite nak berceloteh sikit. hihi

People might know or did not know that bertongkat itu merupakan sunnah para Nabi.

Jika dilihat dari segi pemahaman bertongkat di mata masyarakat, secara umunya ia hanyalah sekadar satu keperluan jika keuzuran, untuk mempertahankan diri daripada musuh dan kemalangan ataupun sekadar untuk mejadi koleksi  peribadi. Namun tidak semua tahu yang hubung kait tongkat dan agama lebih-lebih lagi hubungannya dengan sunnah Rasulullah S.A.W dan juga akhlak para nabi-nabi terdahulu.

Para Ulama' ada menyebut bahawa bertongkat adalah salah satu akhlak dan tatacara kehidupan para nabi Alaihimussalatu Wasalam, salihin dan ulama-ulama Islam pada zaman dahulu seperti mana yang dikatakan oleh Ibn Abbas RadiaAllahu Anhu yang bermaksud:

"Bertumpu kepada tongkat termasuk akhlak para Nabi, dan adalah Nabi S.A.W sendiri bertumpu kepada tongkat."

Disebut dalam riwayat lain bahawa bertongkat juga adalah matlamat orang yang beriman kerana meneladani sunnah para nabi, disamping dianggap sebagai penyelamat daripada binatang buas semasa dalam musafir jika tongkatnya berasal daripada kayu Luz. Sebagaimana hadis riwayat Ibn Abbas yang disebutkan di dalam kitab As-Suyuti (Al-Hawi), 289 yang bermaksud:

"Bertongkat adalah tanda orang beriman dan sunnah para nabi. Dan sesiapa yang keluar belayar jauh (musafir) dengan membawa bersamanya tongkat daripada kayu Luz pahit, dia diselamatkan Allah daripada segala binatang buas yang memudaratkan dan pencuci dosa."


Dipetik dari http://kasturiputeh.blogspot.com/2009/04/bertongkat-sunnah-para-nabi.html


Okay dah habis dah berceloteh.. hihi semoga bermanfaat pada yang membanyanya 😉

Now, let's look at our stick's collection. 






Yang penting. di KWM Craft, you guys boleh request untuk design sendiri tongkat korang. Korang juga boleh campur-campur kayu untuk buat tongkat tu (as long the type of wood requested is available in our stock)

Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau ingin membuat tempahan, sila hubungi atau Whatsapp


Wan (017-6755236)
Alin (017-6759935)
Hj Isa (012-7986909)






Comments

  1. Terbaik....di mana ye tempat nya...
    Brp harga tongkat yg dlm gambar tu.yg ade batu tu

    ReplyDelete

Post a Comment